
Justyna Rapacz – mezzosopran. W latach 2021-2023 była członkinią Młodego Ensemble’u Semperoper w Dreźnie, gdzie wystąpiła między innymi jako Mercédès w „Carmen”, Druga Dama w „Czarodziejskim flecie”, Tisbe w „Kopciuszku”, Lesni Žinka w „Rusałce” oraz Zweite Magd w „Elektrze”.
Rok 2023 przyniósł jej debiut w Théâtre des Champs-Élysées w Paryżu, gdzie wystąpiła jako Tisbe w produkcji Damiano Michielettiego „Kopciuszek”, a także gościnny powrót na scenę Semperoper Dresden. W 2021 roku mezzosopranistka zadebiutowała w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie, wcielając się w rolę Kathariny Schratt w balecie „Mayerling”. Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, występując m.in. w produkcji „Dydony i Eneasza” Purcella jako Wiedźma. Niedługo potem zadebiutowała w partii Dydony z towarzyszeniem Capelli Cracoviensis.
W Polskiej Operze Królewskiej można ją było usłyszeć m.in. w roli Piacere w spektaklu „Il trionfo del Tempo e del Disinganno” Händla, w reżyserii Waldemara Raźniaka. Wystąpiła na 24. i 25. Wielkanocnym Festiwalu Ludwiga van Beethovena, wykonując tytułową rolę w „Sāvitri” Holsta oraz rolę Moski w operze „Faniska” Cherubiniego pod dyrekcją Łukasza Borowicza.
Współpracując z Capellą Cracoviensis, wykonała m.in. tytułową rolę w oratorium Händla „Solomon” oraz rolę Virtue w „The Choice of Hercules” w Brugii. Wystąpiła kilkakrotnie na Festiwalu Opera Rara, w tym w wykonaniu „Alto-Rhapsody” Brahmsa w spektaklu wyreżyserowanym przez Krystiana Ladę. Można było ją również usłyszeć w partii altowej Mszy h-moll Bacha. Wzięła udział w wykonaniu „Czarnej Maski” Pendereckiego we współpracy z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia prowadzoną przez Marin Alsop.
W 2019 roku artystka zadebiutowała w Filharmonii Narodowej w Warszawie, wykonując „Oratorio de Noël” Saint-Saënsa oraz „Pieśni historyczne” Krzesimira Dębskiego. Powróciła na tę scenę w 2022 roku, wykonując „Requiem” Mozarta pod batutą Agnieszki Duczmal.
Justyna Rapacz studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, gdzie wykonała m.in. rolę Olgi w „Eugeniuszu Onieginie”. Jest także absolwentką Hochschule für Musik, Theater und Medien w Hanowerze, gdzie wystąpiła jako Cherubino w „Weselu Figara” Mozarta. Ukończyła Program Kształcenia Młodych Talentów – Akademia Operowa przy Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie.
W jej dyskografii znajdują się „Faniska” Cherubiniego, pieśni Moniuszki oraz albumy z utworami Hassego i Vivaldiego. W sezonie 2025/2026 zadebiutuje m.in. w Operze Wrocławskiej, na Międzynarodowym Festiwalu Wratislavia Cantans oraz na Festiwalu w Baden-Baden.
Artystka współpracowała z takimi dyrygentami jak Jan Tomasz Adamus, Benjamin Bayl, Jonathan Darlington, Srba Dinić, Kilian Farrell, John Fiore, Ádám Fischer, Patrick Fournillier, Christoph Gedschold, Paul Goodwin, Thomas Hengelbrock, Marie Jacquot, Andrzej Kosendiak, Alessandro de Marchi, Evan Rogister oraz z reżyserami takimi jak Damiano Michieletto, Josef E. Köpplinger, Nikolaus Habjan i Karl Burnett.
Na zdjęciu Justyna Rapacz, Foto: Kinga Karpati & Daniel Zarewicz