
Brytyjski klawesynista, organista specjalizujący się w muzyce dawnej oraz dyrygent Matthew Brown cieszy się dużym zainteresowaniem jako klawesynista basso continuo, solista, repetytor, korepetytor wokalny i dyrygent w Londynie i poza nim. Ukończył studia licencjackie z wyróżnieniem na Uniwersytecie w Bristolu oraz studia magisterskie z wyróżnieniem w Guildhall School of Music and Drama. Kształcił się pod kierunkiem uznanych klawesynistów, takich jak Carole Cerasi, James Johnstone i Colin Booth, a także uczestniczył w lekcjach i kursach mistrzowskich prowadzonych przez Jörga-Andrasa Böttichera, Francesco Cortiego, Stevena Devine’a i Christiana Curnyna. Studia magisterskie odbył dzięki stypendium Tobacco Pipe Makers’ Company.
Jego działalność jako klawesynisty continuo stanowi podstawę zróżnicowanej kariery artystycznej. Występował jako kameralista i organista w Wielkiej Brytanii, Kanadzie oraz wielu krajach Europy. Współpracował z zespołami takimi jak Academy of Ancient Music, Philharmonia, Genesis Sixteen, Istante Collective, Ensemble Il Groviglio, Victoria Baroque Players i Southern Sinfonia, pod batutą dyrygentów takich jak David Hill MBE, Eamonn Dougan, Julian Perkins i Simon Chalk. Ma w repertuarze zarówno klasyczne dzieła orkiestrowe, jak i mniej znane utwory oraz prawykonania nowych kompozycji. Koncertował m.in. w Royal Festival Hall, Milton Court Concert Hall, Barbican Centre, podczas London International Festival of Early Music, Deal Festival oraz w ramach cyklu koncertów na zabytkowych instrumentach klawiszowych z kolekcji Cobbe w Hatchlands Park. Uczestniczył w programach dla młodych artystów m.in. z Orchestra of the Age of Enlightenment, Cambridge Handel Opera Company i Brighton Early Music Festival jako członek zespołu Bellot Ensemble.
Matthew czuje się szczególnie swobodnie jako klawesynista w muzyce kameralnej. Regularnie występuje z Bellot Ensemble – dynamicznym zespołem kameralnym wykonującym repertuar od włoskiej muzyki skrzypcowej XVII wieku po symfonie Haydna. Zespół szykuje premierę debiutanckiego albumu „Cupid’s Ground Bass” na początek 2025 roku. Brown często współpracuje z flecistką Olivią Petryszak – wspólnie planują serię koncertów i nagrań na lata 2025/2026. Jego repertuar kameralny obejmuje muzykę od wczesnego baroku po dojrzałą twórczość Bacha i Handla.
Matthew specjalizuje się także w pracy z głosem – jako korepetytor wokalny, repetytor operowy i klawesynista continuo. Współpracował m.in. z Cambridge Handel Opera Company, Ryedale Festival Opera, Baroquestock/Istante Collective, Hampstead Garden Opera i Guildhall Opera, pracując nad operami od Monteverdiego po Handla. Przygotowywał śpiewaków m.in. we współpracy z Chrisem Hopkinsem, Julianem Perkinsem i Eamonnem Douganem. Prowadzi również kursy mistrzowskie, m.in. na Uniwersytecie w Manchesterze, gdzie poprowadził lekcję z Hilary Cronin. Jego podopieczni odnoszą sukcesy w konkursach muzyki dawnej w całej Europie.
W styczniu 2022 roku Matthew założył „The Queenes Chappell” – zespół wokalny wykonujący repertuar renesansowy i barokowy pod jego kierownictwem artystycznym. Zespół koncertuje w St Mary’s Stoke D’Abernon oraz w Londynie, a jego członkami są śpiewacy związani m.in. z Monteverdi Choir, Gabrieli Consort, Amsterdam Baroque Choir i Tenebrae. Zespół planuje także nagrania i nowe projekty koncertowe.
Jako solista Matthew otrzymał w 2023 roku pierwszą nagrodę w konkursie Lewis Memorial Prize w Royal Academy of Music, wykonując recital z muzyką klawiszową z serii Musica Britannica. Koncertował jako solista w Wielkiej Brytanii i Kanadzie, wykonując repertuar od Byrda po Bacha. Do jego projektów należały m.in. „mr w birde of the chapell” – program poświęcony muzyce wirginalistów angielskich – oraz „bach alla francese” – prezentujący francuskie inspiracje w twórczości Bacha.
W lipcu 2024 Matthew założył Surrey Bach Festival i objął jego kierownictwo artystyczne. Pierwsza edycja festiwalu zakończyła się sukcesem, a program objął trzy wieczorne koncerty główne, dwa recitale oraz wystawę florystyczną inspirowaną rokiem liturgicznym. Druga edycja zaplanowana jest na lipiec 2025 jako pełnotygodniowe wydarzenie.
Matthew pełni funkcję organisty i dyrektora muzycznego w St Mary’s Stoke D’Abernon, gdzie gra na barokowych organach Frobeniusa z 1975 roku. W 2021 roku opublikował edycję utworu Johanna Matthesona „Die Wohlklingende Fingersprache” we współpracy z wydawnictwem Soundboard. Edycja zawiera 12 fug i tańców wraz z wstępem naukowym w językach angielskim i niemieckim, i stanowi istotne narzędzie dla wykonawców i badaczy muzyki dawnej.